torsdag 11 februari 2010

Dom kallar Oss Svenssons/Max Engström


En intervju med Max Engström / Dom kallar oss Svenssons !

Ditt fullständiga namn:
Max Engström. Kallas för Maxi Lr Maximilian


Vad Arbetar du med?:
Har ett vanligt yrke: Bartender, servitör och eventmanager på en resturang.
Men det jag satsar och brinner för är Låtskrivare och Co-Producent och Artist.


Hur tror du att du kan utvecklas inom det du gör:
Genom att testa mig fram. Våga släppa taget om det som är bekvämt.
Pröva nya vägar och nya utmaningar.


Planerar du din framtid, om du gör det vad är dina framtidsvisioner:
Jag planerar gärna, Dvs sätter upp mål som jag vill uppnå. Tex låtar jag vill skriva eller utmaningar jag vill ta mig an (som spelningar, nå nya målgrupper osv) men är medveten om att ändringar görs hela tiden, då man aldrig kan beräkna resultatet eller arbetet inom musiken. Det är som Konst. det blir vad det blir.


Vad är dina bästa sidor med det du gör:
Mina bästa? hmm, jag har en känsla för hur man skriver en låt som sätter sig.Dvs, jag skulle ha svårt att skriva en visa eller musikalåt. Men en popdänga som spelas på RIX eller NRJ sätter jag på nolltid. Dessutom att hitta en text och en melodi som är som klippt och skuret för varandra.


Dina negativa sidor med det du gör:
Att jag ofta vill för mycket och därför snor rätt mycket av andra. Hör jag en låt från te.x Britney spears, Per Gessle eller kanske Bon Jovi, vem som... så lyssnar jag "mellan raderna", om du förstår vad jag menar? Hittar en slinga i låten som jag älskar och som sätter sig... Och gör om den till min egen. ALLT för att just få fram katchy-slingor.


Vad driver just dig att göra det du gör:
Jag älskar musiken och skapelsen bakom. Har alltid gjort Var 15 bast när jag hörde Celine dion"to Love You More" och fick en sån Aha-upplevelse. det va då jag sa till mig själv: "den känslan jag fick nu, vill jag kunna ge till någon annan. Det måste vara coolt att veta att man skrivit en låt som berör så mycket.." så då bestämde jag mig för att börja lära mig skriva låtar. 10 år senare har jag en hel meritlista på låtar som folk, både kända artister och andra gett mig beröm för.


Hur kommer det sig att du är där du är idag? drivkraft eller hjälp? (insperation):
Dels min vilja och envishet. Men mest min perfektionism.
Att jag inte nöjer mig med något som känns bara okej. Det ska kännas som ett äventyr när låten är klar. En story som alla vill ta sig an. Jag har skrivit en låt och sen sagt: Då var det klart. jag har kanske gjort om låten, inte två eller tre gånger utan upp till tio gånger innan jag varit helt nöjd. Innan jag hittat det perfekta soundet.
Sen har jag självklart skrivit låtar på 20 minuter, men kanske inte släppt låten ut till allmänheten förrän ett år senare. Allt för att kunna gå tillbaka och ändra.. !! och hitta perfektionismen. Därför är jag där jag är idag.
Men sedan ochså tack vare hjälp såklart ! Har fått massa hjälp om hur jag skall skriva låtar, om vart jag skall vända mig och om vilka jag skall kontakta. Har haft stor hjälp (mer från vissa, mindre från andra, men ändå en hjälpande hand) Från folk inom Fredrik Kempes team. inom Lionheart Records och från vänner på Sony BMG studios.. OCH programledare på Mix Megapol!

Om du någon gång fick 100miljoner vad skulle du göra då:
Köpa mig en sjukt härlig studio! och en ny ipod *skratt*

Ser du upp till någon:
Ja, inom musiken har jag tre förebilder: Per Gessle, för hans sätt att arbeta och tänka på när han skriver musik. Sen Lisa Ekdahl, för hennes talang inom textskrivandet. Hennes ord är som ringar på vattnet. Men ochså Dolly Parton.
Tro det eller ej men hon har en sån integritet i sin musik och sitt låtskrivande men ända en toutch och ett sound som hela världen känner till. sjukt coolt. Sen sjunger hon som en gudinna ochså. Man behöver inte ha röst som Whitney Huston för att kallas som gudinna. Dolly har DET!


Favoriträtt:
oj...Fiskgratäng och Pilgrimsmusslor!! *mums*

Bästa Artist:
Får nog säga Lisa Ekdhal här ochså.
Men kan inte annat än att älska Michael Jakson, Queen och Madonna.

För Mer info om mig!? Sök på Youtube MAX ENGSTRÖM
eller www.myspace.com/maximilianonline






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar